Lezing - Kunst en ambacht

door Koen Brams, onderzoeker, curator en publicist

Zonder voorbij te willen gaan aan de functie van de werkplaatsen als ontmoetingsplaatsen voor kunstenaars en ontwerpers, waar intellectuele uitwisseling hand in hand gaat met creatieve productie, biedt TopGemaakt een uitgelezen kans om stil te staan bij het maken zelf - en meer bepaald bij de ambachtelijke kant van het maken van kunst en design. Waar eindigt het bedenken van een concept en begint het maken van een werk? Vanaf welk moment is de keuze voor een bepaalde technische uitvoering aan de orde en vanaf welk moment loopt de kunstenaar of de ontwerper tegen de grenzen aan van zijn of haar kennis op het vlak van materialen, technieken en apparaten en moet hij of zij een beroep op een externe technicus of ambachtsman? Worden die (externe) vaardigheden en kennis genoeg begrepen en - als ze al worden begrepen - worden ze ook genoeg gewaardeerd? In de lezing Kunst en ambacht onderneemt Koen Brams een poging om een beter begrip te vormen van de samenwerking tussen kunstenaar, ontwerper en ambachtsman.

Guy-Mees_Portretten_1970-800x533.jpg
Guy Mees, portretten, 1970

breed_TOP14-02933.jpg
 

 

Koen Brams